Často dostáváme spoustu otázek ohledně bezpečnosti ohnivých show a zdravotních hazardech. Rizikům zacházení s otevřeným ohněm můžeme efektivně předcházet pokud dodržujeme následující pravidla.
Ne nadarmo se říká, že je nebezpečné “zahrávat si s ohněm”. Jinak tomu není ani na našich ohnivých vystoupeních. Jedním z nejrozšířenějších mýtů, se kterými se u našich diváků setkáváme je tzv. „studený oheň“. Nic podobného neexistuje. Všechny plameny, které na našich show uvidíte, jsou skutečné a dosahují teplot 350-600°C, některé efekty dokonce až 1600°C. Proto je nezbytně nutné vždy dbát na veškeré bezpečnostní zásady práce s otevřeným ohněm.
"Co to vlastně používáte za palivo? Když jsme byli mladší, tak jsme s kamarády taky zkoušeli plivat."
Při přípravě ohnivé show manipulujeme několika druhy hořlavin – dělí se podle své těkavosti (teploty, kdy se začnou tvořit výbušné páry) do skupin I. až III. třídy.
Hořlaviny I. třídy (benzín, lékařský benzín, líh) tvoří výbušné páry již za pokojové teploty, výrazně pomáhají s rychlostí zapálení kevlarových hořáků, a proto se používají při vystoupení například na sjezdovce v zimě nebo při ohnivých show za deště.
Hořlaviny II. třídy jsou vhodné díky čistotě svého hoření pro interiérové fireshow ( Isopar H nebo katalyt-benzin) a konečně hořlaviny III. třídy jsou vhodné jako hlavní palivo pro namáčení našich ohnivých hraček (čirý lampový olej).
Při manipulaci s hořlavinami I. a II. třídy je kritické vyhnout se přítomnosti jakéhokoliv ohně v blízkosti alespoň 2 metry od otevřené hladiny paliva!
A jak to vypadá v praxi? Zatímco někteří ohniví performeři zháší své ohnivé vybavení přímo v kanystru s lampovým olejem nebo v zázemí kouří, stejný postup v backstagi při použití těkavějších paliv by způsobil velmi nepříjemný požár. Proto nikdy nemanipulujeme s otevřeným ohněm v našem zázemí – často totiž hořlaviny kombinujeme podle potřeb naší aktuální lokace vystoupení.
I nemísitelné kapaliny lze použít naráz – nejčastěji takto mícháme lampový olej a technický líh, kdy je smísíme „protřepáním“ v lahvi těsně před namočením hořáku anebo postupně nalejeme přímo na kevlar.
Jak si postavit bezpečný fire space a základní pravidla bezpečnosti
Vystupujete už velmi dlouho s ohněm nebo vás naopač čeká vaše první zapálení? V obou případech nikdy nesmíte vypadnout z rutiny a drillu bezpečnostních opatření. Je nesmírně důležité vnímat oheň jako nepředvídatelný živel a vždy dbát na dvojitou kontrolu všech bezpečnostních zásad. Zaveďte si procesy, které si před každým vystoupením zautomatizujete. Nehoda je výsledek vždy několika špatně udělaných rozhodnutí a často se jí dá předejít.
Vybavení namáčet vždy v dostatečné vzdálenosti od prostoru, kde vystupujete, a dostatečně daleko od zázemí vaší budoucí fireshow. Stečené kapky paliva na trávník by mohly vzplanout při kontaktu s plamenem nebo pyrotechnikou.
Horké uhašené vybavení rádo vzplane od příliš blízko umístěného zapalovače. Proto mějte tyto dvě stanice daleko od sebe. Nejčastější a největší chybou je zapomenout během show uhašené vybavení v hasící hadře, kdy při hašení dalšího hořícího vybavení založíte požár.
Je dobré mít vždy po ruce někoho, kdo je připravený pomoci s nehodou a uhasí vaše hořící vlasy nebo oblečení. Na vystoupení pak mějte viditelně umístěn CO2 hasící přístroj – ten kevlarovým hořákům neškodí a je relativně bezpečné použít ho i na uhašení člověka.
Nikdy nepoužívejte lak na vlasy při vystupování s ohněm – je hořlavý. Místo toho použijte gel nebo stylingový jíl. Před vystoupením si vlasy navlhčete vodou, nepřijdete o jemné vlasy (baby hair). Udělejte si bezpečný účes (culík, drdol, utažený cop) bez kanekalonových příčesků a dalších ozdob. Díky dobré úpravě, namočení před vystoupením a absenci kanekalonu nebudete mít strach, ani když vítr zafouká nenadále do plamenů.
Váš oděv by měl být z přírodních látek a přiléhavý. Klidně si doma zkuste kousek látky zapálit zapalovačem. Pokud látka sama zhasne, můžete oděv použít. Pokud plamen hoří nebo se dokonce zvětšuje, skutečně se nejedná o vhodný materiál na vystoupení s ohněm. Naprosto se vyhněte zařazení šifonu, umělých látek, nezapletenému kanekalonu ve vlasech a umělým řasám do vašeho finálního looku. Těm z vás, kteří plivou oheň nebo se věnují polykání ohně, ještě poradíme místo rtěnky nebo lesku na rty použít k líčení pouze barevné tužky na rty, abyste zmenšili riziko popálení rtů. Puchýře na rtech patří mezi velmi nepříjemná zranění.
Rozdělte si zázemí na tři části – zapalování, hašení a odkladiště uhašeného vybavení. Zapalovače a misky s otevřeným ohněm mějte v dostatečné vzdálenosti od hasících vodou namočených hader a uhašené vybavení odkládejte daleko od vás. Bílý kouř, co z vybavení dýmá po uhašení, je to nejhorší, co můžete dýchat. V interiéru při vyšší koncentraci tohoto kouře může dokonce dojít k lokálnímu výbuchu a “přeskočení” plamene i na uhašené vybavení na poměrně velikou vzdálenost od otevřeného plamene.
← Jiřina Svobodová
spoluzakladatelka BoomCats crew
Tréninky s ohněm?! Jak jinak!
Jedna věc je ovládnout nářadí v tělocvičně před zrcadlem a úplně jiná výzva je předvést sebevědomé vystoupení plné energie a precizní techniky před divákem. Proto jsme se rozhodly pro pravidelné tréninky s ohněm v bezpečném prostředí, kde si spolu s děvčaty osvojujeme základní návyky a pravidla práce s ohněm. Na našich fire jamech si můžete vyzkoušet jaké to je poprvé v životě držet oheň v ruce nebo si natrénovat nově osvojené triky i se zapáleným vybavením. Pokud se k nám chceš přidat, neváhej nás kontaktovat na našich sociálních sítích nebo napsat přes formulář tady na webu.
“Naše ohnivá setkání (mimo pravidelné „suché“ tréninky) mi pomáhají si zvykat na práci se zapáleným vybavením, se kterým se najednou pracuje úplně jinak. Pomáhá mi to budovat více sebejistoty pro jednotlivá vystoupení a zároveň se cítit uvolněně, ale s respektem k ohnivému živlu.”
↑Lucie Janotová
účastnice ohnivých setkání
Ohnivá show umí být pekelně nebezpečná, když je živel uchopen do nesprávných rukou. V BoomCats crew ale všechny členky prochází pravidelnými zkouškami a školeními pod vedením našich profesionálek, abychom zajistily bezpečný a precizní průběh vystoupení.